Jenitz.blogg.se

For some, music is not just a pasttime. It's an undeniable fact of living. A blissful slavery of mind, body, and soul.

Domesday, the Apocalypse, The End...

Publicerad 2009-12-02 23:10:44 i Allmänt,

...och så vidare, och så vidare.

Igår var jag, Jaiba och Midfrost på bio och såg filmen 2012. Rätta mig om jag är överdrivet kritisk.
Fine, det var en bra film över lag och effekterna höjde filmen och gjorde den bra, rätt och slätt. Men... En film om världens undergång - 12.21.12. Borde inte världen gå under... Vid världens undergång. Dagen D. The end of times. Okej, folk dog. Men inte alla. Och världen var befintlig. Även om högre krafter, universum, whatever möblerade om en aning. Nej, jag blev faktiskt lite irriterad. Ska världen gå under kan den väl åtminstone göra det med besked och utan en massa moral, och sensmoral. Just die, God damn it! :P Nej men faktiskt. Anyhow, anyway, det var en trevlig kväll i gott sällskap även om jag var dödligt trött och stundtals befann mig på annat håll i tankarna.

I filmens anda fortsätter jag dock... Jag läste en bok för ett tag sedan som jag varmt kan rekommendera med titeln "Klockan 10.31 på stranden vid Khao Lak". Historien är en biografi skriven av Lena Katarina Swanberg och huvudpersonen själv, Pigge Werkelin. Den handlar om de senaste åren i hans liv. Kort om åren innan, men mest om tiden runt och efter tsunamin i Thailand där Pigge förlorade sin hustru och två barn. Det är en berättelse om ren kamp, att slåss för att överleva när allt slutar fungera och ingenting verkar verkligt längre. Läs den. Den berör på djupet och gav i alla fall mig några rejäla tankeställare. Men dem, och ytterligare en koppling, återkommer jag med i ett senare inlägg...

/Jenitz

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny

Det här är mitt andrum, min plats att låta hjärnan och händerna pränta ner det som läpparna inte kan forma. Vare sig det är lyckliga eller sorgsna ting så är det i alla fall sådant jag vill få ur mig. Jag hoppas du finner något att läsa som kan få dig att le eller kanske känna igen dig. Välkommen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela